چاپ افست چیست؟

از این روش چاپ، برای چاپ‌هایی با تیراژ بالا استفاده می‌کنند. نمونه بارز آن، روزنامه‌هاست. در این روش، نیاز است تا صفحاتی از جنس آلومنیوم ساخته شود، به این صفحات زینک گفته می‌شود. برای طرح‌های رنگی، چهار زینک نیاز است. در دستگاه چاپ، رول‌های کاغذ قرار می‌گیرند. وقتی رول‌های کاغذ از محل زینک عبور می‌کنند، رنگ متناسب با طرح روی کاغذ نقش می‌اندازد.

در چاپ افست می‌توان از انواع کاغذها بهره برد. در این نوع چاپ، هزینه‌ها برای تیراژهای بالا، پایین می‌آیند؛ یعنی تیراژهایی که بالاتر از ۱۰۰۰ عدد هستند. طبیعتاً برای چاپ‌های با تیراژ پایین نمی‌توان از این روش استفاده کرد؛ زیرا تهیه زینک‌ها برای تعداد پایین مقرون به صرفه نیست. از نظر زمان نیز چاپ افست خیلی زمان‌بر است؛ زیرا نیاز هست که قبل از انجام چاپ زینک‌ها تهیه شوند.

چاپ دیجیتال چیست؟

نوع دوم برای چاپ، چاپ دیجیتال است. این نوع چاپ سختی‌های چاپ افست را ندارد. در این روش، رنگ‌ها یکجا بر روی کاغذ منتقل می‌شوند.

حتماً چاپگرهای خانگی جوهر افشان و لیزری را دیده‌اید. سیستم کار این چاپگرها روش دیجیتال است که با روش افست فرق می‌کند.

روش چاپ دیجیتال از نظر استفاده از رنگها قابلیت‌های چاپ افست را ندارد؛ زیرا در این روش فقط از چهار رنگ استاندارد سیاه و سفید استفاده می‌شود. بنابراین اگر به دقت رنگی بالایی نیاز دارید، بهتر است از چاپ دیجیتال استفاده نکنید.

منبع: چاپخانه دیجیتال خانه طراحان سام