قبل از پرداختن به اصل موضوع، باید مطمئن شویم که اطلاعات دقیقی در مورد شناسایی لیبل یا وینیل داریم و با چاپگرهای آنها آشنا هستیم. اما بعد از این مرحله به موضوعات مهم تری می پردازیم. مواردی که ممکن است سوالات زیادی را ایجاد کند:

مواد پوستر چیست؟

چسب یا وینیل ماده ای از پی وی سی است که در برابر پارگی مقاومت بالایی دارد و یکی از مهمترین خواص آن نفوذ ناپذیری آن است. در زبان انگلیسی به هر نوع رول چسبی چسب وینیل گفته می شود که در فارسی نیز از آن استفاده می شود.

برچسب بسیار مقاوم در برابر خش و محو شدن است و به راحتی نصب می شود. همچنین می توان از آن در داخل خانه و در ارتش استفاده کرد.

پوسترها ابزار تبلیغاتی بسیار موثری هستند و بر روی هر سطحی قابل نصب هستند. پوسترها در قالب های مات و براق چاپ و مورد استفاده قرار می گیرند و قیمت بیشتری نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی دارند. لازم به ذکر است که این ابزار بسیار بادوام بوده و می تواند در شرایط مختلف آب و هوایی موثر باشد. استفاده از رنگ ها و اشکال مختلف در استیکرها به جذب مخاطب و انتقال پیام برند به بهترین شکل کمک می کند.

انواع مواد وینیل

انواع مختلفی از وینیل وجود دارد که برخی از آنها در اینجا ذکر شده است:

وینیل شیری (زمینه سفید):

نوعی پوستر با زمینه سفید یا شیری است. برچسب شیر که به عنوان وینیل زمینه سفید نیز شناخته می شود، نور را از خود عبور نمی دهد و فضای پشت آن را نمی توانید ببینید.

یکی از مزایای این نوع لیبل دوام و ضد رطوبت بودن آن است و یکی از مهم ترین مکان های استفاده از این نوع لیبل دستگاه های پخش و اتوبوس و یخچال های صنعتی است و بیشترین تعداد را دارد. از برنامه های کاربردی چاپ به صورت مات، نیمه براق و براق انجام می شود.

وینیل شیشه ای:

یکی از انواع استیکرها که شیشه مناسب ترین مکان برای چسباندن آنهاست. استفاده از برچسب های شیشه ای در ورودی مغازه ها، مشاغل و مکان های شلوغ توصیه می شود. حتما محل نصب را به خوبی تمیز کنید تا زیباتر به نظر برسد و دوام بیشتری داشته باشد.

مش وینیل:

چسب های توری به دو صورت چسبنده و نچسب موجود هستند و معمولاً زمانی استفاده می شوند که چسب در اثر باد شکسته شود. این نوع برچسب به دلیل سوراخ های باد و احتمال پارگی و آسیب برداشته می شود.

وینیل رنگی:

به این نوع استیکرها خودرنگی می گویند. برچسب های رنگی در طرح های رنگی مختلف وجود دارد که بسته به جنس، شرکت یا کشور تولید کننده از 3 تا 7 سال ماندگاری دارند.

وینیل فنری:

این نوع چسب براق است و نور را در شب منعکس می کند. الگوی لانه زنبوری شکل دیگری از برچسب چسبی غیرقابل چاپ است که در پشت کامیون ها و علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود.

چه دستگاه هایی می توانند برچسب چاپ کنند؟

دستگاه هایی که قابلیت چاپ لیبل را دارند مدل های مختلفی هستند و البته جوهر به کار رفته در آنها خواص متفاوتی دارد و در نهایت باعث می شود که مواد لیبل تحت تاثیر این عوامل قرار گیرد که تعدادی از آنها را با هم مرور می کنیم. سخت افزار:

دستگاه های چاپ Eco Salonet:

شما در چاپ وینیل مهارت دارید، باید از این دستگاه چاپ استفاده کنید زیرا رنگ ها و خطوط لیبل بسیار واضح و با کیفیت عالی چاپ می شود.

دستگاه های چاپ خارجی:

کیفیت و دوام این دستگاه قابل قبول بوده و طول عمر چاپ آن از 8 ماه تا 2 سال می باشد. این دستگاه قابلیت چاپ وینیل بر روی خودرو، ویترین، تابلو مغازه و... را دارد.

نوع جوهر:

جوهر به کار رفته در این نوع لیبل ها مهم ترین قسمت چاپ است و برندهای زیادی از مدل های ارزان قیمت گرفته تا جوهرهای ساخت چین و کره جنوبی در بازار وجود دارد. البته تجربه نشان داده که جوهرهای آمریکایی دوام بیشتری دارند.

کاربردهای چسب

تبلیغات تجاری مهم ترین هدف استفاده از پوستر است و در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی و تولیدی کاربرد دارد. استیکرها بر اساس کاربردشان به سه دسته تقسیم می شوند:

برگردان های تزئینی - این نوع برگردان ها در منازل، ادارات یا حتی فروشگاه ها بسیار کاربرد دارند و به صورت تجاری مورد استفاده قرار نمی گیرند.

پوسترهای تبلیغاتی: این نوع پوسترها صرفاً برای تبلیغ و ارائه محصولات طراحی و چاپ می شوند و معمولاً روی درب فروشگاه ها یا روی زمین دیده می شوند.

پوسترهای تبلیغاتی تزیینی: این نوع پوستر اگرچه زیبا و دارای ظاهری تزیینی است اما برای تبلیغ برندینگ محصولات و خدمات نیز کاربرد دارد و معمولا پیام مورد نظر را به خوبی منتقل می کند.

چگونه بر روی خودرو استیکر نصب کنیم؟

نصب استیکر کار ساده ای نیست و می توان گفت کاملا تخصصی است. مخصوصاً اگر روی اتوبوس نصب شود بیشتر طول می کشد. اگر نیاز به چسباندن برگردان روی سطوح صاف و صیقلی دارید، حتما از آب و ریچ استفاده کنید. مرحله اول این است که سطح را کاملا تمیز کنید و پس از خیس کردن آن با آب غنی، برچسب را روی سطح مورد نظر بچسبانید.

دلیل استفاده از ریچ و آب این است که حباب هایی که در زیر سطح استیکر ایجاد می شوند به راحتی جدا می شوند. حتی می توانید استیکر را به موقعیت صحیح منتقل کنید. وقتی آماده شد، آب و غلیظ آن را می توان با یک قاشق نرم جدا کرد.

پس از خشک شدن آب زیر سطح استیکر باید اجازه داد که سطح کاملا خشک شود که معمولاً 2-3 ساعت طول می کشد و پس از آن استیکر کاملا سفت و ثابت می شود. پیشنهاد دیگر استفاده از سشوار برای کمک به گرم شدن استیکر و چسبیدن آن به سطح مورد نظر است.

باید در نظر داشته باشید که چسباندن استیکر در جای سرد برای شما مشکل ایجاد می کند و قطعا نباید از آب برای چسباندن آن استفاده کنید. علاوه بر این، چسب به ماشین، اتوبوس یا کانتینر متفاوت است زیرا باید چسب خشک شود و در صورت استفاده از آب یا چیز دیگری، ظرف چند روز از بدنه ماشین جدا می شود.